روش صحیح استفاده از دهان شویه

نکاتی درباره ادکلن های مردانه
۲۳/۰۹/۱۳۹۷
عطر
نحوه تشخیص عطر اصل
۲۶/۰۹/۱۳۹۷
دهان شویه

A recent study reported that poor dental hygiene and excessive use of mouthwash containing alcohol could increase the risk of oral cancer.

به طور کلی انواع دهانشویه‌ها را می‌توان به دو دسته درمانی و غیردرمانی تقسیم كرد: دهانشویه‌های درمانی همان‌طور که از نام‌شان پیداست برای درمان بعضی بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های لثه، بدبویی دهان و … استفاده می‌شوند. این نوع از دهانشویه‌ها باید توسط پزشک تجویز شوند چرا که اگر بیمار به صورت خودسرانه از آنها استفاده کند ممکن است دچار عوارض شود. دهانشویه‌های غیردرمانی بیشتر برای موارد بهداشتی به کار می‌روند و انواع این دهانشویه‌ها در بازار قابل دسترس هستند. بعضي آنها حاوی الکل و برخی دیگر فاقد الکل هستند. مزیت دهانشویه‌های حاوی الکل این است که راحت‌تر جذب مخاط دهان، لثه و … می‌شوند و اثرگذاری‌شان بیشتر است. اما مضراتی هم دارند ازجمله اینکه می‌توانند دهان را خشک کنند و اگر طولانی‌مدت استفاده شوند حتی می‌توانند باعث سرطان‌های داخل دهانی شوند، بنابراین دهانشویه‌های فاقد الکل گرچه مزیت الکل را ندارند اما مضرات حاصل از آن را نیز ایجاد نمی‌کنند و ایمن‌تر هستند.

 

مصرف مداوم وخطرتغییر رنگ دندان

همان‌طور که گفته شد دهانشویه‌های حاوی الکل می‌توانند باعث خشکی دهان شوند. وقتی دهان خشک ‌شود زمینه برای ایجاد بوی بد نیز فراهم می‌شود. علاوه براین بعد از غذا خوردن همیشه مقداری از مواد غذایی روی سطح مینای دندان باقی می‌ماند؛ در چنین حالتی وقتی از دهانشویه‌های درمانی استفاده می‌کنیم، ممکن است با مواد غذایی واکنش نشان دهد و با ایجاد محیط اسیدی به مینای دندان آسیب بزند. همچنین اگر دهانشویه بیش از حد و طولانی‌مدت استفاده شود ممکن است باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود. این مشکل بیشتر درمورد مصرف طولانی‌مدت دهانشویه‌های درمانی (بیش از یک هفته) مطرح است اما دهانشویه‌های معمولی نیز اگر طولانی‌مدت (15 تا 20 روز به صورت مداوم) استفاده شوند، رنگ دندان را تغییر می‌دهند.

دهانشویه خانگی و طبیعی درست کنید!

بعضی دهانشویه‌ها برای خوشبو کردن دهان استفاده می‌شوند که البته کاربرد زیادی ندارند و خیلی مصرف آنها توصیه نمی‌شود. البته افراد می‌توانند بدون صرف هزینه زیاد در منزل به راحتی دهانشویه طبیعی تهیه کنند. برای این کار کافی است مقدار کمی نمک را داخل آب حل کنید. این محلول باید آنقدر رقیق باشد که شوری آن حس نشود، درست مانند سرم فیزیولوژیک که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. اگر مقداری نعنا هم به آن اضافه کنید، می‌توانید از خاصیت خوشبو کنندگی نیز بهره ببرید.

مراقب باکتری‌های مفید دهان باشید!

گروهی از دهانشویه‌ها ضدعفونی‌کننده هستند. این دهانشویه‌ها اگر طولانی‌مدت استفاده شوند فلور میکروبی دهان را به هم می‌ریزند. درواقع با از بین بردن باکتری‌های مفید باعث می‌شوند بعضی میکروب‌ها بیشتر رشد کنند. بنابراین فرد با مصرف طولانی‌مدت آنها ممکن است دچار قارچ داخل دهان شود. علاوه بر این دهانشویه‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند به درمان آفت کمک کنند. اما دهانشویه‌ای که حاوی فلوراید است، می‌تواند به مقاوم شدن ساختمان دندان کمک و از پوسیدگی پیشگیری کند. اما اگر پوسیدگی اتفاق افتاده باشد دیگر دهانشویه به هیچ عنوان نمی‌تواند از پیشرفت آن جلوگیری کند.

استفاده از دهانشویه برای جلوگیری از حفره ها: اگر هدف تان جلوگیری از سوراخ شدن دندان باشد  از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید. این دهانشویه به منجر به کاهش ایجاد حفره می شود. هرچند خمیر دندان حاوی فلوراید است ولی اگر دندان های تان مستعد سوراخ شدن است می بایست از فلوراید اضافی استفاده کنید.

  • اگر چه فلوراید به کاهش فساد دندان کمک می کند ولی برخی دندان پزشکان آن را برای بدن مضر می دانند.

 

استفاده از دهانشویه تجویزی  برای اهداف پزشکی : اگر عفونت یا موردی پزشکی دارید دندانپزشک دهانشویه ای برای رفع مشکل به شما تجویز می کند. برای دوز استفاده طبق دستورالعمل عمل کنید.

 

روش صحیح استفاده از دهان شویهReviewed by جنتلمرد on Dec 16Rating: 3.0روش صحیح استفاده از دهان شویهمصرف دهان شویه و بررسی نکات درمورد ان

روش صحیح استفاده از دهان شویه

مصرف دهان شویه و بررسی نکات درمورد ان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *